Przejdź do treści
wcag

kontrast

Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu

wsparcie

Podkreśl elementy klikalne
deklaracja dostępności

Ścieżka realizacji zdalnego kształcenia

Poniżej prezentujemy podstawowe zasady prowadzenia kształcenia w formie zdalnej. Analiza uwzględnia informacje istotne z perspektywy zarówno osoby przygotowującej zajęcia, jak i studentów. Można w niej znaleźć m.in. informacje dotyczące:

  • oceny specyfiki grupy docelowej kursu e-learningowego;
  • ustalenia umiejętności technologicznych własnych oraz grupy studentów;
  • charakterystyki sposobu dostarczania treści;
  • kwestię ustalenia kanału komunikacyjnego ze studentami.

 

Informacje dla wykładowców

1. Komunikacja ze studentami

– SPRAWDŹ, czy masz dane kontaktowe do swoich studentów. Upewnij się, czy możesz wysłać do swoich studentów e-mail przez USOS, być może masz kontakt do starostów grup.
– PRZEKAŻ studentom, w jaki sposób mogą się z tobą skontaktować.
– ZAPYTAJ studentów, czy mają dostęp do internetu i odpowiednich programów, czy posiadają urządzenia niezbędne do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych online.
– USTAL główny kanał komunikacji (e-mail, Messenger, MS Teams). Wybierz jeden, z którego będziecie wszyscy korzystać.
– STWÓRZ harmonogram zajęć i ustal godziny, w których będziesz się kontaktował ze studentami, postaraj się prowadzić zajęcia zgodnie z harmonogramem Twoich zajęć.
– USTAL godziny konsultacji online, w których studenci mogą się z Tobą kontaktować w ramach wirtualnego dyżuru, roześlij je do studentów.
– ZAPLANUJ terminy wysyłania materiałów i nadsyłania prac przez studentów (formułę zaliczenia dostosuj do zdalnego kształcenia).
– USTAL formę komunikacji w sytuacjach wyjątkowych, wymagających szybkiego reagowania (np. kontakt telefoniczny).
– INFORMUJ grupę o zmianach w harmonogramie czy metodach realizacji zajęć.

Kanały do komunikacji ze studentami, z których możesz skorzystać, to:

  • mailing do studentów z USOS (podstawowy),
  • MS Teams,
  • czat na Moodle,
  • zamknięte grupy na Facebooku,
  • Messenger,
  • WhatsApp,
  • Skype.

Szczegółowe tutoriale i propozycje znajdziesz na podstronie tego serwisu oraz na stronie Centrum Dydaktyki UŚ.

2. Jak uczyć online?

Zastanów się nad celem swoich zajęć, zdecyduj, jakie elementy można realizować zdalnie.

– SPRAWDŹ, czy masz dostęp do podstawowych platform edukacyjnych i wybierz jedną z nich (Moodle, MS Teams):

– PRZEJRZYJ wideotutoriale lub SKONTAKTUJ się z ambasadorem MS Teams i wybierz to narzędzie, które dla Ciebie i studentów będzie najwygodniejsze.
– SPRAWDŹ, czy potrafisz wykorzystać platformy wskazane przez UŚ do pracy zdalnej.

Jeśli potrzebujesz pomocy w zakresie stworzenia lub przygotowania materiałów dydaktycznych:

– ZOBACZ, z jakich narzędzi możesz jeszcze skorzystać, aby uatrakcyjnić swoje zajęcia:

– Jeśli nie masz możliwości prowadzenia zajęć za pośrednictwem platformy, zaplanuj zajęcia w oparciu o kontakt mailowy.
– Jeśli potrzebujesz konsultacji w zakresie tworzenia zajęć lub korzystania z narzędzi cyfrowych, umów się na konsultacje online poprzez stronę Centrum Dydaktyki (działającego w ramach Uniwersytetu Otwartego) lub skontaktuj się z Centrum Kształcenia na Odległość (e-mail: administrator_moodle@us.edu.pl, tel. 32 368 97 97; 501 166 379).

3. Przygotowanie do zajęć

– ZAPLANUJ, jakie formy pracy z obowiązującego programu nauczania możesz wykorzystać w formie zdalnej.
– STWÓRZ MATERIAŁY DYDAKTYCZNE – wykorzystuj różne formy: filmiki, streaming, prezentacje multimedialne, mapy myśli, screencasty. Więcej na ten temat m.in. na stronie Centrum Dydaktyki.
– SPRAWDŹ, czy w sieci istnieją materiały, z których możesz skorzystać, pracując zdalnie.
– KORZYSTAJ z gotowych rozwiązań i sprawdzonych materiałów edukacyjnych, dostępnych:

  • w bazach danych i zasobów cyfrowych (spis dostępny TUTAJ);
  • na stronie Centrum Dydaktyki (otwarte zasoby edukacyjne).

– WSKAŻ sposoby weryfikacji materiału: notatka/pisemne refleksje z lektury, pytanie problemowe np. na platformie Moodle, praca pisemna, konspekt, bibliografia, quiz, efekty pracy projektowej przesłane pocztą elektroniczną, obecność/aktywność w trakcie wideokonferencji, prezentacja, egzamin ustny (za pośrednictwem Skype'a, Messengera lub innych komunikatorów) lub pisemny (online), dyskusja przez Skype'a lub Messengera.
– USTAL formę zaliczenia, rozważ alternatywne sposoby oceniania pracy studentów (praca semestralna, analiza partii materiału, testy na platformach, metoda projektowa).

Pamiętaj, że najważniejszy jest stały kontakt ze studentami, dbaj o systematyczną komunikację z grupą. Jest ona potrzebna, aby kształcenie online było efektywne, a prowadzony sposób nauczania i jego modyfikacje zrozumiałe i jasne dla studentów.

4. Informacja dotycząca praw autorskich

Szczegółowe informacje dotyczące zagadnień związanych z prawami autorskimi w kontekście tworzenia materiałów e-learningowych znajdziesz na stronie opracowanej wspólnie ze specjalistami z Wydziału Prawa i Administracji UŚ.


Informacje dla studentów

1. Komunikacja z Uniwersytetem Śląskim

Oto lista linków przydatnych, jeśli chcesz skontaktować się z:

– Jeśli potrzebujesz pomocy psychologicznej lub prawnej, a także wsparcia w zakresie samorozwoju zobacz informację na ten temat.

2. Komunikacja z wykładowcą

– SPRAWDŹ i w razie potrzeby uaktualnij swój adres e-mail w systemie USOS (to podstawowa droga, dzięki której Twój prowadzący będzie chciał nawiązać z Tobą kontakt). Jeśli nie masz kontaktu ze swoim wykładowcą, skontaktuj się z dyrekcją swojego kierunku.
– ZAŁÓŻ konto na platformie Office 365 – jak to zrobić, dowiesz się z tutoriala.
– WYKŁADOWCA ustali sposób komunikacji ze studentami – dopasuj się do grupy tak, byście mogli uczyć się wspólnie. Możecie w tym celu wykorzystać: 

  • mailing z wykładowcą za pośrednictwem USOS (podstawowy),
  • MS Teams,
  • czat na Moodle,
  • zamknięte grupy na Facebooku,
  • Messenger,
  • WhatsApp,
  • Skype.

– STOSUJ SIĘ do harmonogramu zajęć przesłanego przez wykładowcę.

3. Jak uczyć się online?

– SPRAWDŹ, czy masz dostęp do platform edukacyjnych rekomendowanych przez UŚ (Moodle, MS Teams):

Wykładowca ustali, z której platformy będziecie korzystać.
– SPRAWDŹ, czy potrafisz wykorzystać platformy wskazane przez UŚ do pracy zdalnej.
– WYKORZYSTAJ materiały udostępnione przez wykładowcę, poszerzaj wiedzę i zdobywaj nowe umiejętności.
– POSZUKAJ dodatkowych materiałów i podziel się nimi z wykładowcą i w grupie.

4. Komunikacja z innymi studentami

– MOŻESZ zdalnie zorganizować swoją własną przestrzeń do nauki i wsparcia w studiowaniu i uczyć się wspólnie z grupą. Możesz także tworzyć zespoły projektowe lub grupy robocze, których zadaniem będzie opracowanie danej części materiału lub praca nad zadaniem problemowym.
– MOŻESZ założyć zespół w aplikacji MS Teams, stworzyć zamkniętą grupę na Facebooku i wymieniać się materiałami.
– Jeśli wiesz, że w Twojej grupie na studiach jest osoba, która nie ma dostępu do internetu lub nie wie, jak skorzystać z e-learningu, wesprzyj ją i udziel pomocy!

Studiowanie w formie e-learningu pozwala nie tylko na zdobywanie wiedzy zgodnej z bieżącym tokiem studiów, ale również na poszerzanie swoich horyzontów. Korzystaj z przygotowanych przez wykładowców materiałów, zasobów udostępnionych przez uczelnie, biblioteki (CINiBA), filmoteki czy platformy do samodoskonalenia w obszarach, które są Twoją pasją.

Wykaz dodatkowych narzędzi, które pozwolą Ci się rozwinąć, znajdziesz:

Pamiętaj! Brać studencka to siła – bądźcie dla siebie wsparciem!

5. Informacja dotycząca praw autorskich

Szczegółowe informacje dotyczące zagadnień związanych z prawami autorskimi w kontekście korzystania z materiałów e-learningowych znajdziesz na stronie opracowanej wspólnie ze specjalistami z Wydziału Prawa i Administracji UŚ.


Wsparcie Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej

Zachęcamy do korzystania z zasobów Biblioteki Cyfrowej CINiBA. Pracownicy biblioteki zeskanują dla Was potrzebne materiały.

Studencie, możesz wyszukać publikacje wskazane przez wykładowcę. Materiały, które znajdują się w tym katalogu, są dostępne dla wszystkich posiadaczy aktywnego konta.

Formularz dla pracowników znajduje się TUTAJ.

Aby zamówić materiały z zasobów bibliotecznych, każdą pozycję bibliograficzną należy wpisać osobno. Na podany w formularzu adres e-mail otrzymasz wiadomość o dostępności skanów. 

Jeżeli jeszcze nie aktywowałeś konta osobiście, możesz zrobić to teraz zdalnie TUTAJ.

Biuletyn informacji pblicznej
facebook instagram twitter youtube issuu research gate issuu

Ważne dane kontaktowe:

Całodobowa infolinia NFZ o koronawirusie:
tel. 800 190 590

Całodobowa Infolinia Powiatowej Stacji Sanitarnej-Epidemiologicznej w Katowicach na temat koronowirusa:
tel. 660 686 917

Najbliższe oddziały zakaźne:

  • Bytom (Szpital Specjalistyczny nr 1, al. Legionów 49),
  • Chorzów (Szpital Specjalistyczny, ul. Zjednoczenia 10),
  • Tychy (Szpital Megrez, ul. Edukacji 102),
  • Cieszyn (Szpital Śląski, ul. Bielska 4).

Pełna lista oddziałów zakaźnych:  www.gov.pl.

Uniwersytet Śląski w Katowicach
ul. Bankowa 12, 40-007 Katowice
tel. +48 32 359 22 22
NIP: 634-019-71-34

Kontakt dla mediów:
rzecznik@us.edu.pl

Kontakt w sprawie zamieszczania informacji na tej stronie: radoslaw.aksamit@us.edu.pl

© Copyright 2021 - All Rights Reserved