Przejdź do treści
wcag

kontrast

Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu

wsparcie

Podkreśl elementy klikalne
deklaracja dostępności

Jak zacząć? Rady dotyczące zdalnego kształcenia

Ta nowa sytuacja, w której się znaleźliśmy, jest dla nas wszystkich trudna - w końcu nikt nie przygotował nas na nią, również tradycyjny sposób funkcjonowania dydaktyki na uniwersytecie na pierwszy rzut oka nie daje się przełożyć na szybko na realia, w których będziemy funkcjonować w najbliższych tygodniach. Najważniejsze jest w tym wszystkim to, że wcale nie musimy przekładać dotychczasowych form pracy na e-learning. Wspólnie wykorzystajmy tę sytuację jako okazję do przetestowania, jak może wyglądać nieco inna forma pracy ze studentami na uniwersytecie. W przygotowaniu zajęć oczywiście bardzo pomocne będą platformy e-learningowe i narzędzia do nauki online -  nie znaczy to jednak, że powinniśmy przygotowywać wykłady w formie dostępnych dla wszystkich chętnych webinariów na Facebooku (co oczywiście jest możliwe) albo ćwiczeń z wykorzystaniem platformy Discord. Narzędzia cyfrowe mogą w pewnym stopniu umożliwić odtworzenie typowego modelu nauczania na uniwersytecie, ale czy tego potrzebujemy? Czy ta wyjątkowa sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, nie jest dobrą okazją do przemyślenia możliwości innej dydaktyki? To rozmowa, którą na uniwersytecie odwlekamy od wielu lat, ale chyba nareszcie czas zacząć o tym myśleć i prowadzić w tej sprawie dialog. Zastanowić się, jak przejść od kultury nauczania do kultury uczenia, bo tego coraz bardziej wymagają od nas studenci, rynek pracy i przede wszystkim otaczający nas świat.

By zachęcić do nieco innego podejścia warto mieć na uwadze to, do czego neurobiologia i neurodydaktyka przekonuje w ostatnich latach. Okazuje się, że mózg człowieka nie jest stworzony do zapamiętywania informacji i gromadzenia wiedzy, lecz jest plastycznym narzędziem do rozwiązywania istotnych dla niego problemów. Wszyscy - zarówno my, jak i nasi studenci - uczymy się przez praktykę, doświadczanie nowych sytuacji i znajdowanie odpowiednich strategii i rozwiązań. Tym jest nasza praca naukowa, gdy analizujemy i interpretujemy teksty kultury, a następnie zestawiamy je z innymi tekstami. Sami nieustannie uczymy się, tworząc projekty, do których najpierw prowadzimy research, a następnie dobieramy odpowiednie narzędzia, by całość przyjęła formę artykułu naukowego. Podobnie w pracy badawczej w laboratoriach - eksperymentujemy, szukamy nowych rozwiązań, popełniamy błędy i uczymy się na nich, by w końcu osiągnąć sukces. Nie ma innej drogi do prawdziwego uczenia się.

Nic nie stoi na przeszkodzie, by właśnie tak podejść do prowadzenia zajęć w nadchodzącym czasie. Być może to najlepszy moment na przetestowanie metody projektowej: przedstawienie studentom ciekawych, nietypowych i nadal nieopracowanych naukowych lub artystycznych - w zależności od kierunku studiów - zagadnień, które związane są z tematyką prowadzonych przez Państwa zajęć; zaproponowanie ewentualnych lektur, ale także pozostawienie studentom przestrzeni na poszukiwanie własnych źródeł; dopuszczenie kreatywnych form realizacji projektu na zaliczenie. Pamiętajmy, uniwersytet nie powinien być miejscem, w którym uczymy dawać znane już odpowiedzi - powinien być przestrzenią zadawania nowatorskich pytań i samodzielnym poszukiwaniem zaskakujących odpowiedzi. Dziś potrzebujemy mniej teorii, a więcej praktyki. Metody projektowe czy ukierunkowane na rozwiązanie konkretne problemu powinny być dziś dla nas nową ramą myślenia o dydaktyce akademickiej.

Oczywiście przy takim podejściu studenci zaznajomią się z ograniczonym materiałem względem tego, co planowaliśmy na początku, ale za to wybiorą interesujące ich tematy i przepracują je twórczo w praktyce. Nasza rola jako nauczycieli akademickich sprowadzi się przede wszystkim do konsultowania pomysłów i wspierania studentów w realizacji ich projektów. Być może dobrym pomysłem byłoby także organizowanie - z wykorzystaniem narzędzi e-learningowych czy transmisji na Facebooku - cotygodniowych konsultacji, w trakcie których studenci mogliby poinformować resztę o postępie pracy i otrzymać informację zwrotną pomocną w pracy nad projektami.

Warto przemyśleć właśnie taką formę uczenia, tym bardziej że w świetle ostatnich badań różne formy pracy i nauki projektowej uznawane są za najskuteczniejsze i najbardziej utrwalające zdobytą wiedzę właśnie poprzez praktyczne działanie. Stawiają one również na samodyscyplinę i motywację wewnętrzną studentów, co sprzyja ich samorozwojowi.

 

dr Mikołaj Marcela
Wydział Humanistyczny UŚ

Biuletyn informacji pblicznej
facebook instagram twitter youtube issuu research gate issuu

Ważne dane kontaktowe:

Całodobowa infolinia NFZ o koronawirusie:
tel. 800 190 590

Całodobowa Infolinia Powiatowej Stacji Sanitarnej-Epidemiologicznej w Katowicach na temat koronowirusa:
tel. 660 686 917

Najbliższe oddziały zakaźne:

  • Bytom (Szpital Specjalistyczny nr 1, al. Legionów 49),
  • Chorzów (Szpital Specjalistyczny, ul. Zjednoczenia 10),
  • Tychy (Szpital Megrez, ul. Edukacji 102),
  • Cieszyn (Szpital Śląski, ul. Bielska 4).

Pełna lista oddziałów zakaźnych:  www.gov.pl.

Uniwersytet Śląski w Katowicach
ul. Bankowa 12, 40-007 Katowice
tel. +48 32 359 22 22
NIP: 634-019-71-34

Kontakt dla mediów:
rzecznik@us.edu.pl

Kontakt w sprawie zamieszczania informacji na tej stronie: radoslaw.aksamit@us.edu.pl

© Copyright 2021 - All Rights Reserved